Opinii

Concluzii pe final de 2019 | Luisiana Dobrinescu

Luisiana Dobrinescu
image_pdfimage_print

Autor: Luisiana Dobrinescu, avocat, managing partner al Dobrinescu Dobrev SCA

Anul 2020 se anunță a fi foarte interesant din punct de vedere fiscal.

Ca de obicei, după alegeri, ideile abundă, iar fiscalitatea este unul dintre instrumentele cheie cu care se face răsplata votanților, dar și a câștigătorilor.

Am parcurs cu groază titlurile de presă care anunțau la sfârșitul anului 2019 apariția celui mai nou paradis fiscal – România: pensii majorate cu 40%, alocații de stat pentru copii dublate, forță de muncă activă în scădere, TVA redus cu 3%, scutiri de la impozitul pe venit datorat de toți lucrătorii din presă!!!

Am observat însă că nu doar cunoscătorii domeniului au simțit fiori reci la citirea listei de măsuri propuse pentru anul 2020.

În funcție de gradul de scepticism sau de blazare, respectiv de nivelul de experiență în business-ul balcanic, reprezentanții mediului de afaceri au reacționat diferit. Membrii reprezentativi ai anumitor linii de activitate s-au arătat îngrijorați de măsurile ce vizează direct propriul lor domeniu (construcții, turism, restaurante), făcând lobby pentru menținerea facilităților fiscale deja câștigate în timp.

Domeniile neglijate, desigur, și-au făcut auzite vocile.

În ceea ce îi privește pe antreprenorii mici și mijlocii, reacțiile au fost de-a dreptul fascinante. Unii și-au retras toți banii cumulați în anii anteriori ca dividende nedistribuite, de teamă că impozitul de 5% nu va mai rezista mult.

Citește și: Măsuri financiare și fiscale impuse de starea de urgență (I) | Dobrinescu Dobrev

Alții au făcut investiții de ultim moment, nu neapărat din cele mai necesare, de teamă că nivelul impozitării individuale va crește.

Pentru toți, linia comună de raționament a fost neîncrederea în stabilitatea sistemului fiscal și mai ales în caracterul previzibil al măsurilor de natură fiscală…

Peste tot acest peisaj balcanic, adăugăm îngrijorarea creată de modificările la nivelul legislației unionale în ceea ce privește acordarea scutirii de TVA pentru livrările intracomunitare de mărfuri. Ne referim aici în special la Regulamentul nr.  2018/1912 al Consiliului, care, cel puțin la prima vedere, face mai dificilă acordarea scutirii de TVA pentru livrările intracomunitare în care transportul este asigurat de cumpărător (mai ales în contextul livrărilor în lanț) și pentru cele în care transportul este efectuat cu mașinile proprii ale vânzătorului.

Regulamentul 2018/1912 schimbă semnificativ relevanța documentației pe care persoanele impozabile erau obișnuite să o prezinte pentru a justifica scutirea de TVA și mai ales intervalul de timp în care aceasta trebuie să fie disponibilă – 10 zile, în loc de 90 de zile. Fiind cu aplicare directă, dispozițiile stricte ale Regulamentului au intrat în vigoare și se aplică deja începând cu 1 ianuarie 2020, în contextul în care legislația națională a rămas neschimbată, venind pe alocuri în contradicție cu dispozițiile comunitare.

Mai mult decât atât, neconformitățile în declararea operațiunilor intracomunitare, sancționate până în prezent cu amendă, devin un factor semnificativ de risc pentru comerțul intracomunitar.

Citește și: Măsuri financiare și fiscale impuse de starea de urgență (II) | Dobrinescu Dobrev

Ar fi fost, așadar, necesară modificarea încă de la sfârșitul anului 2019 a legislației naționale la nivel de instrucțiuni, astfel încât, fără a veni în contradicție cu dispozițiile Regulamentului, să echilibreze sancțiunile cu diferitele grade posibile de neconformare a persoanelor impozabile, astfel încât să nu afecteze dramatic comerțul intracomunitar prin marja prea largă în care un organ de inspecție fiscală ar putea interpreta o conduită oarecare a unui contribuabil.

Ne-am obișnuit însă cu faptul că toate se vor regla pe parcurs…

Share Button

Leave a Reply