Se estimează că, în 2012, s-au pierdut 177 de miliarde EUR din veniturile din TVA din cauza nerespectării legislației privind TVA sau a necolectării TVA-ului, potrivit ultimelor date ale studiului privind deficitul de încasare a TVA-ului, publicate astăzi de Comisie. Această sumă reprezintă 16 % din veniturile totale din TVA preconizate ale celor 26 de state membre1. Studiul privind deficitul de încasare a TVA-ului prezintă date detaliate referitoare la diferența dintre valoarea TVA-ului datorat și suma efectiv colectată în 26 de state membre în 2012. El include, de asemenea, cifre actualizate pentru perioada 20092011, pentru a reflecta o îmbunătățire a metodologiei utilizate. Sunt prezentate și principalele tendințe ale deficitului de încasare a TVA-ului, împreună cu o analiză a impactului pe care climatul economic și deciziile de politică l-au avut asupra veniturilor din TVA.
Algirdas Šemeta, comisarul pentru fiscalitate, a declarat: „Deficitul de încasare a TVA-ului este în esență un indicator al eficacității – sau al ineficacității – măsurilor de asigurare a respectării legislației privind TVA și a măsurilor de conformare la legislația privind TVA, în întreaga UE. Datele prezentate azi arată că mai sunt multe de făcut. Statele membre nu își pot permit să piardă venituri de o asemenea amploare. Ele trebuie să crească presiunea și să ia măsuri decisive pentru a recupera aceste sume care se cuvin bugetelor publice. Comisia, în ceea ce o privește, se concentrează în continuare pe reformarea fundamentală a sistemului de TVA, pentru a-l face mai robust, mai eficient și mai greu de fraudat.”
Deficitul de încasare a TVA-ului este diferența dintre veniturile din TVA preconizate și veniturile din TVA efectiv colectate de către autoritățile naționale. În timp ce neconformarea contribuie, cu siguranță, în mod semnificativ la acest deficit de venituri, deficitul de încasare a TVA-ului nu se datorează numai fraudelor. TVA-ul neîncasat este determinat, printre altele, și de falimente și insolvențe, de erori statistice, de plăți întârziate și de evitarea plății TVA-ului fără a încălca legislația.
În 2012, cele mai mici deficite de încasare a TVA-ului au fost înregistrate în Țările de Jos (5 % din veniturile preconizate), Finlanda (5 %) și Luxemburg (6 %). Cele mai mari deficite de încasare a TVA-ului au fost în România (44 % din veniturile din TVA preconizate), Slovacia (39 %) și Lituania (36 %). Unsprezece state membre și-au diminuat deficitul de încasare a TVA-ului între 2011 și 2012, în timp ce în alte 15 s-a constatat o creștere. Grecia a înregistrat cea mai semnificativă îmbunătățire între 2011 (9,1 miliarde EUR) și 2012 (6,6 miliarde EUR), deși continuă să fie unul dintre statele membre cu un mare deficit de încasare a TVA-ului (33 %).
Context
Studiul privind deficitul de încasare a TVA-ului este finanțat de Comisie ca parte a activității sale de reformare a sistemului de TVA din Europa și de combatere a fraudelor și a evaziunii fiscale. Soluționarea problemelor cauzate de deficitul de încasare a TVA-ului necesită o abordare multidimensională.
În primul rând, o atitudine mai severă în raport cu evaziunea și o intensificare a aplicării măsurilor vizând respectarea legislației la nivel național, sunt esențiale. Reforma sistemului de TVA, lansată în decembrie 2011, a creat deja instrumente importante pentru asigurarea unei protecții mai bune împotriva fraudelor din domeniul TVA (a se vedea IP/11/1508). De exemplu, mecanismul de reacție rapidă, adoptat în iunie 2013, permite statelor membre să reacționeze mult mai rapid și mai eficient în cazurile de fraudă în materie de TVA brusc apărute și de mare amploare (a se vedea IP/12/868).
În al doilea rând, cu cât este mai simplu sistemul, cu atât le este mai ușor contribuabililor să respecte normele. Prin urmare, Comisia s-a concentrat în mod intenționat asupra simplificării sistemului de TVA pentru întreprinderile din întreaga Europă. De exemplu, în 2013 au intrat în vigoare noi măsuri pentru facilitarea facturării electronice și dispoziții speciale pentru întreprinderile mici (a se vedea IP/12/1377), iar declarația standard propusă privind TVA (a se vedea IP/13/988) va reduce în mod semnificativ sarcina administrativă pentru întreprinderile cu activități transnaționale. De la 1 ianuarie 2015, va începe să funcționeze un ghișeu unic destinat serviciilor electronice și operatorilor de telecomunicații. Acesta va promova o mai bună conformare, prin simplificarea procedurilor privind TVA pentru aceste întreprinderi, permițându-le să depună o singură declarație privind TVA pentru toate activitățile lor de pe întreg teritoriul UE (a se vedea IP/12/17).
În al treilea rând, este necesar ca statele membre să își modernizeze administrațiile care se ocupă de TVA pentru a reduce deficitul de încasare a acestuia. De exemplu, măsuri care au potențialul de a îmbunătăți procedurile sunt descrise în raportul privind colectarea TVAului și procedurile de control din statele membre, în contextul resurselor proprii ale UE, publicat în februarie 2014 (a se vedea EXME 14/12.02).
În fine, statele membre trebuie să își reformeze sistemele naționale de impozitare într-un mod care să faciliteze conformarea, să descurajeze evaziunea și evitarea, precum și să îmbunătățească eficiența colectării impozitelor. Comisia a oferit orientări clare în acest sens prin intermediul recomandărilor specifice fiecărei țări.
Anexa 1: Estimările deficitului de încasare a TVA-ului, per stat membru
Tabelul 3.1 Estimări ale deficitului de încasare a TVA-ului, 2011-2012 |
|||||||||||
2011 |
2012 |
||||||||||
Țara |
Venituri |
VTTL |
Deficitul de încasare a TVA-ului |
Deficitul de încasare a TVA-ului % |
Venituri |
VTTL |
Deficitul de încasare a TVA-ului |
Deficitul de încasare a TVA-ului % |
|||
AT |
23 447 |
27 009 |
3 563 |
13 % |
24 563 |
27 807 |
3 244 |
12 % |
|||
BE |
26 019 |
29 669 |
3 650 |
12 % |
26 896 |
29 887 |
2 991 |
10 % |
|||
BG |
3 362 |
4 434 |
1 073 |
24 % |
3 739 |
4 697 |
957 |
20 % |
|||
CZ |
11 246 |
13 602 |
2 356 |
17 % |
11 377 |
14 644 |
3 267 |
22 % |
|||
DE |
189 920 |
211 834 |
21 914 |
10 % |
194 040 |
215 997 |
21 957 |
10 % |
|||
DK |
23 870 |
25 916 |
2 047 |
8 % |
24 422 |
26 563 |
2 141 |
8 % |
|||
EE |
1 363 |
1 577 |
214 |
14 % |
1 508 |
1 763 |
255 |
14 % |
|||
ES |
56 009 |
68 913 |
12 904 |
19 % |
56 125 |
68 537 |
12 412 |
18 % |
|||
FI |
17 020 |
17 913 |
893 |
5 % |
17 640 |
18 545 |
905 |
5 % |
|||
FR |
140 558 |
163 417 |
22 859 |
14 % |
142 499 |
168 082 |
25 583 |
15 % |
|||
GR |
15 028 |
24 213 |
9 185 |
38 % |
13 713 |
20 364 |
6 651 |
33 % |
|||
HU |
8 516 |
11 252 |
2 736 |
24 % |
9 084 |
12 055 |
2 971 |
25 % |
|||
IE |
9 755 |
11 093 |
1 338 |
12 % |
10 219 |
11 482 |
1 263 |
11 % |
|||
IT |
98 456 |
143 916 |
45 460 |
32 % |
95 473 |
141 507 |
46 034 |
33 % |
|||
LT |
2 444 |
3 820 |
1 377 |
36 % |
2 521 |
3 957 |
1 436 |
36 % |
|||
LU |
2 792 |
2 937 |
145 |
5 % |
3 064 |
3 268 |
204 |
6 % |
|||
LV |
1 374 |
2 186 |
812 |
37 % |
1 570 |
2 389 |
818 |
34 % |
|||
MT |
520 |
733 |
213 |
29 % |
536 |
777 |
241 |
31 % |
|||
NL |
41 610 |
43 255 |
1 645 |
4 % |
41 699 |
43 699 |
2 000 |
5 % |
|||
PL |
29 843 |
36 798 |
6 955 |
19 % |
27 881 |
37 198 |
9 317 |
25 % |
|||
PT |
14 265 |
16 083 |
1 819 |
11 % |
13 995 |
15 223 |
1 228 |
8 % |
|||
RO |
11 412 |
20 382 |
8 970 |
44 % |
11 212 |
20 053 |
8 841 |
44 % |
|||
SE |
36 631 |
38 043 |
1 412 |
4 % |
37 861 |
40 748 |
2 886 |
7 % |
|||
SI |
2 996 |
3 277 |
282 |
9 % |
2 889 |
3 160 |
270 |
9 % |
|||
SK |
4 711 |
7 015 |
2 304 |
33 % |
4 328 |
7 114 |
2 787 |
39 % |
|||
UK |
130 683 |
145 724 |
15 041 |
10 % |
142 943 |
159 501 |
16 557 |
10 % |
|||
Total (UE-26) |
903 848 |
1 075 015 |
171 167 |
16 % |
921 798 |
1 099 018 |
177 220 |
16 % |
|||
Surse: Eurostat (venituri); calcule proprii. Cifrele sunt exprimate în milioane de euro, cu excepția cazurilor în care se indică altfel. Cifrele exprimate în monede naționale în cazul țărilor care nu utilizează moneda euro sunt convertite la cursul mediu de schimb valutar al euro (sursa: Eurostat). |